ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ  
 
 
 
 
 
 
Για την τραγική κατάσταση στην Ελλάδα η Ε.Θεοχάρους: Κυβέρνηση Εθνικής Σωτηρίας ... 30-06-2015
 
διαβάστε περισσότερα
 
Εγκαίνια Έκθεσης του Μεγάλου Ζωγράφου Παναγιώτη Τέτση
Ημερομηνία: 11-09-2012

Το Ιστορικό Αρχείο - Μουσείο Ύδρας, τιμώντας το έργο του ζωγράφου, ακαδημαϊκού και δασκάλου Παναγιώτη Τέτση, γόνου της Ύδρας και ενός εκ των μεγαλύτερων Ελλήνων σύγχρονων εικαστικών, διοργάνωσε  έκθεση έργων του, που περιλαμβάνει υδατογραφίες, λάδια αλλά και μαυρόασπρα δημιουργήματα του καλλιτέχνη. Καινούργια έργα του –όλα ελαιογραφίες– στην έκθεση αυτή πλαισιώνονται επιλεκτικά από παλαιότερα που ανήκουν στον ίδιο.

Η παρούσα έκθεση αποτελεί καθ’ όλα όχι μόνο ένα εξαιρετικό εικαστικό γεγονός, αλλά και ένα ακόμη βήμα και μια απόδειξη της μόνιμης και διαρκώς μεταβαλλόμενης σχέσης του ζωγράφου με το τοπίο, εκφρασμένης με την απαράμιλλη τεχνική του έργου του.

Ο Τέτσης πράγματι, ακολουθώντας έναν εντελώς δικό του καλλιτεχνικό δρόμο, έχει, αναμφίβολα, μια ισόβια σχέση με το τοπίο και τη φύση και ένα φυσικό πάθος με το χρώμα και το φως. Μια σχέση ταυτόχρονα δυνατή και συνεχώς εξελισσόμενη καθ’ όλη τη διάρκεια των 63 –ήδη– χρόνων της δημιουργικής του πορείας. Αυτό το διαπιστώνει ο θεατής σε κάθε του επαφή με το έργο του δημιουργού. Το ιδιαίτερο και το ξεχωριστό στην επαφή και την προσέγγιση αυτή είναι το γεγονός ότι η δύναμη που διαπερνά το έργο του Τέτση, αποτέλεσμα της οξύτητας της καλλιτεχνικής του ματιάς και απόδειξη της εξαιρετικής τεχνικής συγκρότησης της ζωγραφικής του, αφήνει το θεατή να «πλησιάσει» το έργο, να επαναστοχαστεί, να φανταστεί, να ταξιδέψει μέσω των χρησιμοποιούμενων από τον καλλιτέχνη διαφορετικών υλικών, μέσω των διαφορετικών τρόπων εικαστικής ερμηνείας που εκπέμπει η δουλειά του…

Τα λάδια και οι ακουαρέλες του με τα ασύγκριτα φεγγάρια, μοναδικές χρωματικές γενναιοδωρίες της παραστατικής του ζωγραφικής, μαγνητίζουν το νου και το βλέμμα. Το ίδιο και οι μαυρόασπρες συνθέσεις του, τα πεύκα και οι θάλασσές του, με την εκφραστική αντιπαράθεση του λευκού με το μαύρο και με το λιτό αλλά εξαιρετικά δυνατό σχέδιο για τις οποίες μάλιστα ο ίδιος έχει σχολιάσει χαρακτηριστικά: «στόχος μου είναι ο λιτός πλούτος μιας εργασίας συγκρατημένης από τους ηδονικούς πειρασμούς του έντονου χρώματος το κύριο χρωστικό μέσο εδώ είναι το μαύρο χρώμα που κάπου διαφαίνονται παραλλαγές…». Η δυνατότητα έκφρασης του χρωματικού πλούτου άλλωστε είναι απόλυτα συνυφασμένη με τη δουλειά του Παναγιώτη Τέτση. Και είναι αναμφίβολα αυτό ακριβώς το μέσον, το όχημα μέσω του οποίου τα έργα του αποκτούν ποιητικές, θαρρείς, διαστάσεις που τα υψώνουν πέρα από χρόνους, τόπους και περιστάσεις. Γιατί ο Τέτσης ζωγραφίζει με  να αληθινό πάθος ψυχής και γιατί το χρωστήρα του τον οδηγεί μονίμως η αίσθηση του μέτρου και της αναλογίας.

Ο κατεξοχήν, ο μεγαλύτερος, θα έλεγα, Έλληνας εν ζωή κολορίστας, που οι θεωρητικοί του είδους τον έχουν αποκαλέσει πολύ χαρακτηριστικά «ηδονιστή του χρώματος», φύσει διερευνητικός και ανήσυχος, δεν μένει ποτέ στάσιμος. Ο Τέτσης λατρεύει τη ζωή, θαυμάζει την αέναη κίνησή της, τη συνεχή δημιουργία της. Παρατηρώντας λοιπόν συγκριτικά το έργο του  ανακαλύπτουμε μια σχεδόν ερωτική σχέση του με το παρόν, με το σήμερα, μέσω μιας αναζήτησης, μιας ερευνητικής περιδιάβασης νέων καλλιτεχνικών μονοπατιών (λόγου χάριν οι τελευταίες εντυπωσιακές μαυρόασπρες συνθέσεις του) και συνάμα μια πιστή αναφορά του στο χθες, στις καλλιτεχνικές του απαρχές, στις εικαστικές του ρίζες, στο παρελθόν…

Άλλωστε, όπως και ο ίδιος είχε δηλώσει παλιότερα, μέσα από το συνολικό του έργο προσπαθεί να συνδέσει «την αισθητική με το στοχασμό το σύγχρονο με την  παράδοση». Αληθινά ποιητικός στη ζωγραφική του, ασυμβίβαστος ουμανιστής στην προσωπική του ζωή, ο Παναγιώτης Τέτσης διαθέτει έναν σπάνιο αυθορμητισμό και έναν δυναμισμό τέχνης και τεχνικής που τον παρέχει απλόχερα παντού, τόσο ως άνθρωπος όσο και ως καλλιτέχνης, εκφράζοντάς τον αυθόρμητα, στο επίπεδο ιδιαίτερα αυτό, μέσω των χρωμάτων της παλέτας του. Μια ασταμάτητη δική του ανίχνευση κάτω από το φαινομενικά ωραίο, μια διαρκής περιδιάβαση με στόχο την ανακάλυψη, τη σύλληψη και την απόδοση του ωραίου και του αληθινού, είναι ολόκληρη η μέχρι σήμερα καλλιτεχνική του πορεία. Με δυο λόγια: ακούραστος  εξερευνητής! Είναι και αυτό ένα από τα πολλά χαρακτηριστικά δείγματα της αιώνιας εφηβείας του…

Κεντρικό θέμα των έργων της έκθεσης που παρουσιάζουμε στο χώρο μας αποτελούν όψεις και απόψεις της γενέτειράς του, της Ύδρας. Όλες ιδωμένες μέσα από έναν εσωτερικό διάλογο του καλλιτέχνη με τη φύση του πανέμορφου, ιστορικού νησιού του Αργοσαρωνικού, με το μοναδικό αρχιτεκτονικό περιβάλλον και με τις συνεχείς εναλλαγές ενός υπέροχου ελληνικού φωτός, στο οποίο ο Τέτσης δίνει μια κατεξοχήν ιδιαίτερη σημασία.

Οι συνθέσεις που εκτίθενται, πολλές από τις οποίες είναι εντελώς πρόσφατες καλλιτεχνικές δημιουργίες του, είναι πάντοτε οικείες στον ίδιο και σαν τέτοιες έχουν αποτυπωθεί στον καμβά ή στο χαρτί του, αφού συνδέονται άμεσα με τα βιώματα από τα παιδικά του χρόνια στην Ύδρα αλλά και με τις τρέχουσες εμπειρίες του από τη σύγχρονη ζωή του νησιού. Αμέτρητες ώρες έχουμε ζήσει παλιότερα μαζί με το δάσκαλο στην όμορφη και πανοραμική ταράτσα του Ι.Α.Μ.Υ, που είχε πραγματικά μετουσιωθεί σε ένα υπαίθριο μαγικό atelier, όπου ο δημιουργός συνήθιζε να ζωγραφίζει όψεις του νησιού και στιγμιότυπα από το λιμάνι του. Παρακολουθούσαμε εκστατικοί τη δουλειά του. Τον βλέπαμε, αδιαφορώντας για το καυτό λιοπύρι του μεσημεριού, να «ψηλαφίζει» το τοπίο πάνω στον καμβά με τ’ ακροδάκτυλά του βουτηγμένα στην κυριολεξία στο χρώμα, πολλές φορές συμπάσχαμε με το δάσκαλο, παρακολουθώντας βήμα-βήμα το δημιουργικό του «τοκετό» που έφερνε στο φως «Ύδρες» απαράμιλλες, αληθινά χρωματικά  αριστουργήματα τέχνης και τεχνικής. Και βέβαια η αρμονία και η ισορροπία που διέπει το σύνολο του έργου του, προσδίδοντάς του τη γνωστή εξπρεσιονιστική ποιότητα, η γνώριμη, καθαρή και δυνατή του πινελιά που την παρακολουθούσαμε στιγμή-στιγμή εν γνώσει ή εν αγνοία του, κρυμμένοι πολλές φορές και εντελώς σιωπηλοί για να μην τον ενοχλούμε στο έργο του, η ικανότητά του να δομεί το χώρο με την πυκνότητα των συνθέσεών του και η μοναδική σε απόδοση ένταση των χρωμάτων του, έκαναν στα μάτια μας τις συνθέσεις του σχεδόν μοναδικές. Ο δάσκαλος πράγματι,  διαλύοντας το περίγραμμα «έχτιζε» στην κυριολεξία τα έργα του με χρώμα. Η μαγική αυτή μετουσίωση γραμμών, κινήσεων και χρωμάτων συνθέτουν, θαρρώ, και την ιδιαίτερη μοναδικότητα των έργων που παρακολουθούσαμε να γεννιούνται, όπως άλλωστε και του συνόλου του έργου του.

Ο ενθουσιασμός και η αληθινή καθήλωση του φιλότεχνου κοινού στις εκθέσεις του είναι δεδομένα και συνακόλουθα. Για τον απλούστατο λόγο ότι ο Τέτσης είναι ο δημιουργός που καλλιεργεί, εντέλει, έναν αυθόρμητο, πρωτογενή στοχασμό μέσα από τον οποίο καταφέρνει με τη ζωγραφική του να «στήσει», ακόμη και στον πιο ανυποψίαστο θεατή, μια ολόκληρη, μια συνολική, θα λέγαμε, εικόνα του κόσμου. Αλλά και για έναν ακόμη σημαντικό λόγο: γιατί, για όλους εμάς που έχουμε την τύχη να τον γνωρίζουμε καλά και εκ του πλησίον, ο Παναγιώτης Τέτσης είναι όχι μόνον μια ευγενική και γενναιόδωρη ψυχή, όχι μόνον ένας αληθινά αιώνιος έφηβος με ευθύ και ανυπόκριτο χαρακτήρα είναι πολύ απλά ένας «φάρος ενέργειας, αλήθειας και καθαρότητας», όπως πολύ χαρακτηριστικά έχει γραφεί γι’ αυτόν σε πρόσφατο δημοσιογραφικό δημοσίευμα. Και κάτι ακόμα πιο σημαντικό: ο Παναγιώτης Τέτσης είναι για όλους μας ο αληθινός Ευπατρίδης του πνεύματος, της τέχνης και της συμπεριφοράς! Όχι μόνον ο Τέτσης - δημιουργός: κυρίως ο Τέτσης - Άνθρωπος…

 

 
 
 
  Αναζητηση
     
    ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ
ΔΕΛΤΙΟ:
  ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ: